Welcome to family Torén

Sverige-Bangladesh utbytet, Dag för dag!

besökSkapad av daniel ons, oktober 29, 2008 10:41:07
Efter resan:
Teamet som besökt Bangladesh kommer dela med isg av sina erfarenheter i Pingstkyrkan Kungälv Söndag 23/11, åk dit och lyssna! Vågar rekommendera det, då vi tror de blivit sålda på Bangladesh och Home of Peace bl a!

13/11:
Upp 05 och färd till Zia airport. Det var dags för våra underbara svenska vänner att vända åter till Svedala! Tack Kungälv och PMU för en helt fantastisk möjlighet att bredda kunskapen om Bangladesh och nu i ett utbyte av kunskaper länder emellan.
Från vänster: Christina, Jim, Anna, Marianne, Camilla och John har fått med sig outplånliga minnen från Bangladesh och det stora: vänner för livet!
Blog ImageKicki och Daniel tog tåget direkt till norra Bangladesh där nu arbetet går vidare på Home of Peace och med det viktiga pilotprojektet med Kungälv! Om ni blivit intresserade under resans gång av att bli understödjare till elevhemmet Home of Peace, skriv till oss på: daniel@torenarna.se

12/11:
Tidig morgon iväg för ett besök på en bibelskola utanför staden. Teamet delade ut reflexer till eleverna och talade om vikten att lysa upp i mörkret! Jim talade till eleverna och sa att vi på samma sätt kan reflektera det viktigaste i våra liv, Jesus!
Vi besökte också en radiostudio som spelar in undervisningsprogram.
Nedan ser vi radiotalare Christina Demming som provade på utrustningen.
Blog Image Sedan var det dags för kvinnorna i teamet att få manikyr och pedikyr m.m. Vi män tog en sväng på stan. Teamet samlades för middag. Därefter shopping! På kvällen var det packning och gemenskap.

11/11:
Hela utbytesgänget var samlade i 5 timmar för en utvärdering och samtal kring frågeställningar. Det var en mycket berikande stund där alla fick god tid på sig att reflektera sina tankar. Hela gruppen upplevde samhörighet och gemenskap.
Blog Image Alla var aktivt med i samtalen och det var en sådan god och glad stämning!Blog ImageNedan är hela gruppen samlad en sista gång, men som alla sa "om bara ett par månader ses vi igen i Sverige".Blog ImageNedan ser vi Shika, Camilla och Christina som säger farväl till varandra. Bara efter ett par veckor tillsammans var detta ett mycket känslosamt ögonblick!Blog ImagePå eftermiddagen åkte vi genom tätpackade gator, passerade en järnvägskorsning där en stor slum ligger på båda sidor om huvudspåret in till centralstationen.

10/11:
Rickshaw race till Rupsha river där vi tog en stor eka och åkte efter floden som är mkt intensiv med båtar överallt. En upplevelse att åka efter flodkanterna i staden! Därefter fortsatte Rickshaw racet till New market.
Efter lunch begav vi oss med buss till Tala där vi besökte skola och intervjuade 2 killar och 2 tjejer, våra vänner tyckte det var mycket mogna och trevliga ungdomar. Nedan sitter John, Jim och Mathai i samtal med Ronjit och Swapan. Dessa killar har läst färdigt gymnasiet varav svaren också blev mognare. Miljön vid den lilla dammen i Tala är fantastisk! Runt om i dammen växte lotusblommor.
Blog ImageVi drack kokosnötter och sedan begav vi oss genom det vackra syd till Jessore. Alla ropar i bilarna över den farliga trafiken och det har varit "nära" flera gånger. Ikväll flög teamet till Dhaka. Det tog en timma att ta sig den en mil korta vägen till Farmgate där vi bor i Dhaka. Väl där så hade all personal bjudits in för att lära känna utbytarna. God mat serverades och det avslutades med den goda "kalojam" en söt god mannagrynsliknande boll i köttbullsstorlek som inte alla i teamet tycker om! Vid 23 bröt vi upp och deltagarna ligger nog i sina sängar nu och bilderna från norr och syd flimrar förbi näthinnorna. I morgon så skall hela teamet samlas för ett avslutande samtal och utvärdering.

9/11: Startade med en 2 timmarsfärd genom mkt frodigt landskap varvat med enorma områden med räkodlingar. Vi besökte en läxläsarskola i Moshidkor där vi intervjuade elever samt hälsade på föräldrar till 5 elever som bor på HOP.
Blog ImageHär har folket stora salt och arsenik problem i vattnet. Vännerna smakade på brunnsvattnet och Jim tyckte det var smidigt med saltvatten som man direkt kunde koka räkorna eller potatisen i, men det kan inte vara gott som dricksvatten! Många tar idag sitt vatten från dammar och lägger i klortabletter för att rena det från smuts. Foten ni ser nedan är från en man vars fotsula uppvisar fläckar som är klara symtom på arsenikförgiftning! 80% av brunnarna är arsenikförgiftade och folk tar nu vatten från dammar pga rädslan att bli förgiftade. Fläckar är första symtom, sedan cancer i inre organ som ger enormt lidande och svåra sjukvårdskostnader. En tickande hälsobomb i Bangladesh!
Blog ImageDärefter 2 färjor för att ta oss ut till Koyra som ligger vid Sundurban djungeln ( Bengali djungeln där Fantomen och Guran bor). Vi besökte ytterligare en skola där eleverna sjöng så gott för oss och vi för dem. Där åt vi riktigt goda räkor till riset. På e.m. så hyrde vi en trålare som tog oss ett par timmar i och kring Sundurban. Vackert och så såg vi fin fågel, kungsfiskare som var riktigt stora och som är så vackra, en kraftig örn m.m.
Blog ImageBlog ImageBlog ImageMörkret kom och vi gled fram med trålaren i månskenet, ett minne för livet, en höjdare sa alla!

8/11:
Vi anlände Khulna 05.00 efter en gungande natt på tåget. I ett väntrum på stationen tittar Sumitra, Shika och Jim på kartan vart vi skall under dagen!
Blog ImageVi fick rum på ett hotell där vi tog en dusch och fick en god frukost innan vi begav oss till Mongla. Dagen har varit innehållsrik. Fin färd genom ett räkodlings landskap. Väl framme i Mongla port som varit känt för sin rika hamnaktivitet köpte vi vatten och bananer för några timmar på en livbåt med stolar ovanpå med solskydd. Vi begav oss iväg och det var gott att komma ut på vattnet.
Blog ImageVi ankom mangroveträsket där vi gick omkring på färdiga leder. Inga djur direkt att tala om, men vackra omgivningar. Efter ett par timmar där så åkte vi över till Sila där vi besökte en man som hjälpte oss med uppbyggnaden efter Sidr katastrofen och vi blev bjudna på dab (färsk kokosnöt) och det var friskt.
Blog ImageBlog ImageVila i en liten tebod tapetserad med tidningar är riktigt gott! Sedan åkte vi hemmagjorda flakmopeder till Mongla där vi besökte en anrik katolsk skola och kyrka där Florence läst 10 år.
Blog ImageDärefter bjöd Florence familj oss på en riktigt god middag. Innan skymningen fick vi en stund på stan och vi tog sedan en stor eka över sundet till fastlandet, mkt vacker färd. Vi återvände till Khulna där vi nu ätit kvällsmat och laddar för en innehållsrik dag även imorgon, nu är gänget trötta!

7/11:
Idag har utbytesgänget rest vidare. Först besökte vi Kantanagar tempel, ett mkt imponerande lertempel från 1700 talet. Det tog 50 år för 100 man att bygga detta fina tempel.
Blog ImageSedan for vi vidare till Dinajpur där vi besökte William Careys kyrka, vi talade om Careys arbete och det fantastiska arbete denna missionens fader gjort i bengalen.
Blog ImageDärefter var det en chockerande upplevelse att besöka stadens sjukhus. Därefter besöker vi Lydias skola i Parbatipur och Lamb sjukhus som idag uppmärksammar att de är 25 år. Ikväll åker vi vidare med nattåg till Khulna i syd, spännande! Nedan har vi Mathai som försöker komma till sömns.
Blog Image

6/11: Teamet besökte grisfarmen på HOP med Nepali, Thailands och Banglagrisar. Därefter en grönsaksodlingstur. Därefter fika och Kicki blev grattad i förskott på sin fdelsedag 8/11, trevligt! Sedan satt sig alla på cykelsadlarna för färd till Alaiga compassion skola där de såg på undervisningen, lyssnade till härlig sång. intervjuade barn, upplevde underbar bengalisk dans och sång samt åt en middag med barnen där!
Blog ImageOvan ser vi de fantastiskt dansande barnen i Alaiga skolan och nedan intervjuar Christina och Marianne två flickor i klass 6.Blog ImagePå e.m. kom teamet att göra en festmåltid i skolköket för eleverna på HOP. Nedan ser vi Camilla i full fart med den stora sleven i grönsaksgrytan!
Blog ImageBlog ImageMarianne och Kicki delar ut den egna gjorda maten till eleverna som tyckte den var så god!Blog ImagePå kvällen fick vi möjlighet att förse eleverna med reflexer från givmilda företag i Sverige som nu har sina företagsnamn även i den Bangladeshiska landsbygden, det blir en livsförsäkring för ungdomarna i den farliga trafiken här! Många cyklar och rickshaws är nu försedda med reflex. Gästerna tycker trafiken är helt vansinnig varför reflexerna kommer till god hjälp!

5/11:
Teamet deltog i den tidiga morgonsamlingen med eleverna 05.30. Därefter morgongympa och flagghissning med den vackra Bangladeshiska nationalsången! Teamet sammanställde intervjusvar med elever. Leksaker och spel gjordes iordning för utdelning till eleverna. Kicki gjorde en sammanställning av svensk pingsmissions arbete i Bangladesh 1970-2007. Därefter åkte teamet ut på en underbar cykeltur i det vackra landskapet, mycket uppskattat! En by med silkmask uppfödning besöktes. Eleverna introducerades i spel och leksaker av team medlemmarna, oerhört uppskattat, speciellt apspelet! Tack Ingemar Arvedahl som skänkt mycket leksaker från sin leksaksaffär i Nordstan! Blog ImagePå kvällen var teamet med i elevernas kvällssamling och eleverna jublade när teamet sjöng svenska roliga barnsånger med rörelser! Därefter var de med eleverna när de hade sin självstudietid. Kvällen avslutades med reflektion och kaffe/te!

4/11:
Gruppen började morgonen med reflektion över gårdagens alla händelser. Sedan så begav sig truppen med minibuss ca 12 mil till Panchaghar som ligger uppe i det riktiga nordvästra hörnet av Bangladesh. De tittade över till Indien! De besökte ett teplantage och köpte med sig gott Bangla te! Där var de med om ett riktigt regnväder. Middag på en restaurang i Panchaghar. Därefter åkte de till Borobalia där vi har en studiecirkel grupp med ungdomar. Gruppen är blandad med kristna och muslimer och de var oerhört företagssamma. Tillsammans har de startat fiskodling och ankuppfödning. Ett mycket intressant besök! "Imponerande" sa teamet!

3/11:
Frukost på taket. Gänget delades upp i två team för en halvdags besök i Sonabordigi och i Bikrampur, efter halva dagen bytte teamen. Christina, Camilla, Marianne, Kicki och Mathai åkte till Birkrampur där de besökte läxläsarskolan, intervjuade elever, tittade på Kungälvs nybyggda latriner. Latrinerna var enligt teamet ett lyckodrag då kvinnorna nu kunde gå ledigt på toaletten alla tider på dygnet utan att bli beskådad samt att de bara under denna månad sett en förbättring i hälsoläget, inga diarreer. De led av att möta en mor vars lilla barn var mycket undernärd.
Blog ImageAndra teamet med Shompa, John, Anna, Jim och Daniel åkte till Sonabordigi en bra bit ut i landskapet där de besökte den goa läraren Joya Dey (Jim säger jaja dej) och hennes klass 4. Bra ordning på undervisningen, teamet intervjuade 2 kristna elever och 2 muslim elever. De hade en god stund och häpnade inför vissa konstateranden från eleverna som vi får återkomma till.
Blog ImagePå väg tillbaka åkte vi genom vattendrag ( se Johns besvär och Jim som tog det säkra före det osäkra), besökte en intressant Ashram som katolikerna driver i ett oerhört fridfullt och vackert område, därefter genom ett stort skogsområde med stora träd, rottingväxter och så vildsvin. Middag på HOP med en god görnsaksbadji med dal och ris, gott sa alla! På eftermiddagen bytte teamen platser. Nu ikväll har det varit matlagningskurs a la bangla. Marianne och Jim har besökt Sumitra och lagat mat hos henne, Camilla och Christina har besökt Shikas hem och så har John och Anna besökt Shompas hem. En intesniv dag som avlutas med reflektion och det stupas nog i säng denna sena kväll!

2/11:
06.00 var det söndagsgudstjänst. Härlig sång och go predikan från Mathai Tudu som påminde om att bönen är viktig och att vi skall be för varandra och inte heller vara rädda för att be för sjuka, var modiga!
Frukost på taket!
Därefter ser ni på bilderna nedan att elever, personal och svenskarna gick ut på risfälten och skördade ris. Underbar upplevelse för alla! Jim och John traditionsenligt klädda! Jim lämnade också en liten hudflik på åkern och fick bli omplåstrad. Jim: Nu har jag lämnat en bit av mig själv här för evigt på Home of Peace, det känns bra!"Blog ImageVi besöker föräldrar till en elev på HOP och samtidigt poserar gänget framför familjens hus med ett antal barn från byn Baghira! Blog ImageP[ e.m. besökte vi Borohat och vuxen lära sig läsa kursen. Mkt possitiva elever från 18-40 år. Camilla visar upp sina barn på kort och det var oerhört intressant som vi ser.

Blog ImageBlog ImageObservera Johns snygga lungi som gjorts om till shorts. Jodå, vi är bra vita!Blog ImageMarianne och Sumitra intervjuar ett gäng tjejer om hur det är att vara ung i Bangladesh, deras värderingar och syn på livet och framtiden.

1/11:
Solig morgon på HOP och vännerna lyser likadant! Hemmagjord filbunke och musli till frukost. Gruppen reflekterade unde ren timma gårdagen! Sedan var det dags för en presentation av Home of Peace. Mathai, Shompa, Shika, Sumitra, Kicki och Daniel tog med svenskarna på en historisk resa om varför HOP kom till, hur elever tas ut, vad för undervisning eleverna får, hur göra elevehemmet självförsörjande m.m.. Därefter besökte vi eleverna i deras klassrum. Middag a la Bangla. Nu på e.m. så åkte tjejerna rickshaw van med Shika och Sumitra till Birganj för att sy upp sina Salowar Kamish. Jim och John följde med Daniel på en underbar cykeltur i det vackra landskapet. Nu skördas riset och det är en god tid! Elevernas kvällssamling med Dilip som delade ordet och eleverna som sjöng gott var härligt! Kvällen avslutades för hela gruppen med svenska burgare och potatismos hos Torens.
Blog ImageBlog ImageBlog Image
31/10: Nu på morgonen gav sig gänget iväg till Cantonment station i Dhaka. Där gick de på det ganska nya Nilsagor tåget som skall ta dem upp till Saidpur i norr. Pratade med Christina Demming: "allt är nytt" och var imponerad av rickshaw turen igår! Färden kommer gå via Joydepur, Tangail, den nya Jamuna bron som är bengalernas stolthet, Sirajganj som så ofta översvämmas i monsuntid, Joypurhat där Albert en gång läste på elevhem, Phulbari och Boropukuria med sin stora kolgruva, Parbatipur och sedan Saidpur. Vi var 3 plus ett 50 tal andra intresserade (alltid så här när det kommer utlänningar) som mötte dem med blomkransar. En del trafik på vägen till Birganj och mycket tjoanden från våra svenska vänner! Väl på HOP så mötte eleverna upp med välkomstsång och blommor som de kastar på gästerna samtidigt som de sjunger och förflyttar sig in på gården. Tagande sa alla! De installerades och sedan var det middag (sen, men så är det i Bangladesh) och då var det kycklingcurry, grönsaker, dal och ris. Alla var så duktiga att äta med sina fingrar! Därefter en kopp kaffe hos Toren. Uppbrott och så gick vi ner samlingshallen där alla elever väntade på att få presentera sig. Med sång och dans i ett antal nummer ryckte eleverna med sig våra gäster. I slutet fick svenskarna presentera sig och det blev förståss jubel när Jim gjorde det lilla extra och fick med sig eleverna.
Alla kröp till sömns i sina mysiga myggnät!

30/10:
Sovmorgon! Alla hade sovit mycket gott i FCCBs nya gästhus. På f.m. bes;kte de en silkesfabrik och fick se handvävning av silk. alla åt sedan middag hos Albert och det var otroligt god banglamat, de besökte sedan Bangladesh parlamentsbyggnad som man också kan se från kontoret-gästhuset. På eftermiddagen var det dags att ta rickshaw till Farmgate som är hjärtat i Dhaka med en enorm puls! De gick över bron och fick uppleva den täta trafiken. Därefter besökte de katolikernas 1700 tals kyrka, Moder Teresas hem för döende som mer var ett center för handikappade, shoppade lite och sedan var det rickshaw hem igen. Ikväll kommer de att äta på kinarestaurang. Imorgon är det dags att resa norrut!
Blog Image
29/10: 07.00 anlände Marianne Nilsson, Camilla Sydvart, Christina Demming, Anna och John Gunnarsson samt Jim Pettersson alla från vårt goa Kungälv! De är med i ett utbyte med Agape Social Concern och kommer under 2 veckors tid utbyta erfarenheter med våra utvalda 6 personer här i Bangladesh. Otroligt kul tycker Kicki och jag att detta är! Lydia skall bygga modellplan med Jim sa hon nu på morgonen!
På förmiddagen vilade gruppen ett par timmar därefter har gruppen haft en presentation av vår organisation Agape Social Concern samt haft en god stund till frågor m.m. Nu efter lunch har de varit ute och shoppat sig kulturanpassade kläder! Kicki älskar sådant här! De åkte ner till New market och Gaushia market där tjejerna shoppade Salowar Kamish x flera, John och Jim var med Mihir och Mathai och köpte skjortor och Lungis.
Under kvällen var svenskarna hembjudna å middag till de bengaler ur teamet som bor i Dhaka och detta var mycket uppskattat!
Ett uttryck i slutet av dagen: "Så här mycket har jag aldrig upplevt under en dag tidigare"!

Svenskgruppen har under en tid haft flera träffar i Sverige med mkt kunnigt folk om Bangladesh och verkligen läst på om landet!

Utbytet är ett sätt att öka förståelsen och engagemanget länderna emellan, men det skall också mynna ut i att utbytet verkligen blir något användbart och brukbart i vår mission! PMU stöder detta projekt och vi är mycket tacksamma att PMU gick in med stöd till Kungälv - Bangladesh utbytet, Tack PMU!